MLM czyli marketing wielopoziomowy, to profesjonalne określenie dla rodzaju systemu marketingowego na jakim opierać się może działalność danej firmy. Specyfiką tej działalności jest fakt iż nie tylko właściciel firmy jest osobą która może odnieść bardzo duże korzyści finansowe. Również tak zwani dystrybutorzy, jeśli sprawdzają się w swojej pracy, mają przede wszystkim dobre wyniki sprzedaży ale także rozszerzają swoją strukturę, włączając to coraz to nowych współpracowników, mogą na MLM zarobić bardzo duże pieniądze. Układ taki jednak pewne, precyzyjne zasady, które mogą nieść ze sobą zarówno dużo korzyści jak i jednocześnie poważne zagrożenia. W tej branży każdy dystrybutor jest tak jakby niezależną firmą. Pomimo tego że ma podpisaną umowę z firmą, która dostarcza mu produkty, ma on także znaczną swobodę działania, co może być zarówno zaleta jak i wadą, dla obu ze stron. Dystrybutor jest reprezentantem danej firmy, jednak jakość jego działań jest trudna do weryfikacji.
Osoba zajmująca się budowaniem własnej struktury według zasad MLM, powinna cechować się wysoka samodyscypliną, cierpliwością i sumiennością. Zyski kształtują się zgodnie z włożonym wkładem pracy, co jest oczywiście motywujące, jednakże na efekty często trzeba czekać długi okres czasu. Ponadto, ogólnie w społeczeństwie panuję raczej tendencja do negatywnej oceny tego typu działalności, co jeszcze bardziej utrudnia prace. Te wszystkie czynniki stają się poważnym zagrożeniem dla jednostki, jaką jest dystrybutor oraz dla całego przedsięwzięcia.
Deklarację współpracy na bazie MLM daję bardzo wiele osób, podpisując umowy z różnymi firmami, jednak bardzo niewielki procent tych osób rzeczywiście sumiennie pracuję na takich warunkach. Kwestia tak zwanych, pasywnych zarobków, wynikających z budowy własnej sieci jest zawsze bardzo kusząca, jednak przed podjęciem decyzji o działalności w ramach MLM, należy zastanowić się czy warto.