MLM to pojęcie oznaczające marketing wielopoziomowy czy też sieciowy. Jest to stosunkowo nowa forma marketingu, budzi więc ona wiele kontrowersji i pytań, mając jednocześnie w swoich szeregach wiernych zwolenników jak i zagorzałych przeciwników. Wydawać by się mogło, że po 50 latach funkcjonowania MLM jest to sprawdzony i powszechnie zaakceptowany na arenie światowej model biznesowy. Gro osób jednak wciąż zastanawia się czy aby na pewno MLM jest legalny. Wiele firm korzystających z systemu marketingu sieciowego często oskarżana jest o nieetyczne działania, co negatywnie wpływa na wizerunek wszystkich firm tego typu oraz samej idei. Faktem jest, wielokrotnie weryfikowanym przez ekspertów z dziedziny prawa, że jako taki marketing wielopoziomowy jest całkowicie legalny.
Argumentem to potwierdzającym jest fakt iż u jego podstaw teoretycznych nie leży piramida finansowa, która legalną nie jest. Zarówno europejski jak i polski system prawny uznają MLM za legalny. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że granica między prawdziwym, uczciwym marketingiem wielopoziomowym a nielegalną piramidą finansową, jest stosunkowo cienka. Dlatego też firmy funkcjonujące według zasad MLM powinny być skrupulatnie kontrolowane i nadzorowane, w celu uniknięcia bezprawnym precedensów. Oczywiście, jeśli chodzi o kwestie etyczne, nie są one jednoznacznie regulowane przez kodeksy karne. Istnieją pewne zasady moralne, przyjęte w ogólno pojętym biznesie, jednak ich weryfikacja jest niezwykle trudna.
Radą dla wszystkich zainteresowanych współpracą z firmami MLM, może być dokładne zapoznanie się z firmą, jej historią, działalnością, reputacją czy obiektywnymi opiniami zarówno klientów jak i dystrybutorów. Nie należy patrzeć na problem stereotypowo i schematycznie, ponieważ nie wszystkie firmy tego typu są niegodne zaufanie. Jednak, przezorny zawsze ubezpieczony i to akurat każdy powinien zapamiętać.