Od kilkunastu lat, za sprawą upowszechnienia się Internetu, kontakty za jego pośrednictwem, głównie poprzez pisanie wiadomości e-mail stało się obligatoryjne dla każdej firmy i instytucji. W związku z tym, wiele osób wróżyło szybki koniec wszelkim tradycyjnym kanałom kontaktu handlowego czyli spotkaniom osobistym oraz rozmowom telefonicznym. Tak się jednak nie stało, ponieważ spotkania osobiste i rozmowy telefoniczne generują więcej transakcji handlowych, są po prostu bardziej skuteczne niż wszelkie inne wirtualne formy. Dlatego należy dobrze przygotować się do każdej rozmowy biznesowej, aby zwiększyć skuteczność naszych działań, Po pierwsze, bardzo ważne jest pierwsze wrażenie rozmówcy.
Od tego, jakie ono jest zależeć może podjęcie dalszej współpracy z nim. Warto zadbać o staranność rozmowy, nasz przekaz powinien być wyraźny, jasny i zrozumiały. Należy także popracować nad tempem mowy oraz tonem głosu. Powinniśmy również zadbać o to aby uniknąć podczas rozmowy wszelkich szmerów komunikacyjnych, które znacznie rozpraszają obie strony konwersacji. Ważna, jest również umiejętność słuchania i trafnego i profesjonalnego udzielania odpowiedzi na wszystkie zadane pytania i wątpliwości. Musimy wzbudzić w rozmówcy zaufanie, aby ten mógł wziąć w ogóle pod uwagę naszą ofertę. Podczas prowadzenia skutecznej rozmowy telefonicznej istotna jest także pozytywna atmosfera, odczuwalne pozytywne nastawienie do rozmówcy.
Siła uśmiechu działa także przez telefon, wiele badań dowodzi, że taka postawa wpływa korzystnie na uzyskanie pozytywnych rezultatów. Częstym problemem wszelkich ofert proponowanych przez telefon jest automatyczna odmowa rozmówcy, ludzie są uprzedzeni do takiego typu transakcji i nieufnie do nich podchodzą. Oczywiście, warto spróbować przekonać rozmówcę do swoich racji, nie powinno się tego robić zbyt nachalnie. Takie zachowanie psuje dobry wizerunek zarówno nas samych jak i firmy którą reprezentujemy.